Hoewel social media een belangrijk onderdeel vormen van een marketing strategie, is een website in feite nog steeds de basis. Het is het visitekaartje van de onderneming. Ik zie de laatste tijd heel veel websites die aan vervanging toe zijn. Ondernemers weten dat eigenlijk ook wel, maar ze hikken er tegenaan. Dat is jammer, want een website biedt nog steeds een belangrijke eerste indruk van een bedrijf. Het is de eerste plek waar nieuwe klanten gaan kijken. Dan is het jammer als ze daar een verouderde of slechte website vinden. En tegenwoordig hoeft een website niet meer heel veel te kosten. Een niet al te ingewikkelde website heb je al rond de 1500 euro.
Wanneer een ondernemer een goedkope website wil die echt werkt, moet hij twee dingen doen. Ten eerste moet hij iemand inschakelen die verstand heeft van Open Source CMS systemen, zoals WordPress. Zo’n Open Source systeem heeft als voordeel dat als de samenwerking niet bevalt, de ondernemer gewoon verder kan met een andere specialist. Je zit niet vast aan het systeem van één bedrijf. Bovendien zijn er voor dit soort systemen heel veel plug-ins te vinden die gratis zijn, of heel weinig kosten. Ten tweede vind ik dat een ondernemer een professionele tekstschrijver moet inhuren, zodat er goed leesbare teksten op de website staan. Goede teksten, waarbij rekening wordt gehouden met bepaalde zoektermen, zorgen ervoor dat een website beter gevonden wordt door Google. En wie wil nu niet bovenaan de zoekresultaten terecht komen?
Een goedkope website met doelstellingen
Ook bij het maken van een website is het belangrijk dat de ondernemer allereerst bedenkt wat de doelstelling is. Heel simpel: wat wil ik met de website bereiken? Is het doel meer leads of e-mailadressen te verzamelen? Dan zet je er bijvoorbeeld een e-book met badkamerinspiratie op. Bezoekers moeten dan hun e-mailadres invullen voordat ze dit kunnen downloaden. Maar wil je meer sales genereren, dan moet je nadenken over acties waarmee je dit voor elkaar krijgt.
Naast een goed ontwerp, met een duidelijke navigatie en een heldere tekst, is beeld essentieel voor een website. Denk goed na hoe je jezelf als bedrijf wil laten zien, wat de uitstraling moet zijn. En maak alsjeblieft geen gebruik van dezelfde standaardfoto’s die je overal terugvindt. Zorg dat je ook hierin onderscheidend bent.
Ook een goedkope website kan responsive zijn
Omdat zo’n 30 procent van de bezoekers van een website deze tegenwoordig via een smartphone bekijkt, is het belangrijk dat de website ook via dit kanaal goed bekeken kan worden. Dat heet responsive design. Het betekent dat ook je goedkope website via allerlei schermen goed leesbaar blijft. Ook responsive design hoeft niet veel extra te kosten. Maar het is wel noodzakelijk bij nieuwe websites, want het aantal mensen dat via een smartphone op de website kijkt, neemt alleen maar toe.
Eén of meerdere websites
Niet doen
Teveel tekst op één pagina. Veel ondernemers maken de fout door heel veel tekst op één pagina kwijt te willen. Het internet is onbeperkt. Bedenk dat je in feite een oneindig aantal pagina’s tot je beschikking hebt. Je hoeft dus niet alles op één pagina te proppen.