Online Marketing Strategie, de domste fouten die je kunt maken
Veel ondernemers zijn al jaren geleden begonnen met hun bedrijf. Inmiddels zien ze dat de wereld om zich heen verandert, maar vinden het moeilijk hier een passend antwoord op te vinden. Dat geldt ook voor hun online marketing strategie. Een online aanwezigheid is heel erg belangrijk voor ondernemers, maar eerlijk gezegd doen de meesten maar wat. Nu ben ik best voor experimenteren en uitproberen, maar er wordt zo ontzettend veel geld weggegooid. Dat is eeuwig zonde, want ondernemers kunnen hun euro’s maar één keer uitgeven. Een aantal ondernemers die ik tegenkom hebben zelfs het idee dat scoren in Google niet meer zo belangrijk is, maar dat het nu vooral gaat om social media. Dat is eeuwig zonde, want zo werkt het dus niet.
Het wordt tijd dat ondernemers gaan beseffen dat online er echt toe doet. Die ‘concurrent op internet’ gaat niet weg. Integendeel, die zullen alleen maar groeien in aantal. Ondernemers moeten weten wat online marketing is, wat je er als ondernemer mee kan en wat je daarvoor nodig hebt. Ze hoeven echt zelf geen online marketing strategie te ontwikkelen, want daar kunnen ze een specialist voor inhuren. Het medialandschap verandert en dat levert ook kansen op. En het vraagt niet per se extra investeringen. Het geld dat een ondernemer vroeger besteedde aan reclame-uitingen, kan nu (deels) aan een online marketeer worden besteed.
Online Marketing Strategie
Ondernemers worden regelmatig geconfronteerd met specialisten die hen verder willen helpen. Adword-specialisten, websitebouwers, SEO-schrijvers. Het zijn stuk voor stuk mensen die hun vak vast uitstekend begrijpen. Maar je moet als ondernemer eerst weten wat jouw online marketing strategie wordt, voordat je hen inhuurt.
Het medialandschap is ingrijpend veranderd en dat moeten ondernemers beseffen. Wat is er verandert? Hoe kan ik online marketing als ondernemer inzetten en hoe doe ik dat met de doelgroep die ik voor ogen heb? Welke doelstellingen heb ik daarbij?’ Dat zijn de vragen die een ondernemer zich moet stellen. Vrijwel alle ondernemers die ik bezoek, beginnen bij het einde: ‘We moeten iets doen met social media’. Ze huren dan een specialist in. Dat is niet de weg. Dan krijg je de situatie dat er bijvoorbeeld meer geld in Adwords wordt gestoken dan eruit komt, of dat er een dure website wordt gebouwd, die vervolgens niet wordt bezocht.
Wat moet een ondernemer dan wel doen? Heel eenvoudig: Een ondernemer moet op nul beginnen. Gewoon met een simpele training. Wat is er aan het medialandschap veranderd? Wat kan ik ermee? En hoe kan ik er geld mee verdienen? Kortom: een visie ontwikkelen en een online marketing strategie. Dat is voor ondernemers echt niet zo moeilijk want dat doen ze de hele dag. Ondernemers maken iedere dag keuzes die belangrijk zijn voor hun bedrijf. Online marketing hoort hierbij. Het is een vak dat nog maar een paar jaar oud is. Een ondernemer moet weten wat het inhoudt en zelf bepalen wat hij ermee wil. Dat kun je niet overlaten aan een stagiair, daar is het te belangrijk voor.
Wat is een goede online marketing training?
Maar hoe herken je als ondernemer dan een goede training? Een training moet maatwerk zijn, want ieder bedrijf is anders. Het moet gaan om jouw case, jouw bedrijf moet centraal staan. En de strategie moet centraal staan. Bovendien moeten in de training ook handige tips aan bod komen, waar ondernemers meteen mee aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld hoe zij gratis een formulier kunnen aanmaken voor hun website.
Online Marketing Strategie, de belangrijkste fout die je niet wilt maken
Niet bevriezen en niets doen. Begin niet zomaar, maar blijf wel experimenteren. Zorg dat je niet wordt lamgeslagen door alle mogelijkheden die er zijn. Veel ondernemers zeggen dat ze hier geen tijd voor hebben. Er komt alleen al zoveel mail binnen, dat ik er geen tijd voorheb. Is dat herkenbaar?. Ondernemers moeten zichzelf slimmer organiseren en beter nadenken. Niets doen is geen optie, dan verlies je het inderdaad van die concurrenten op internet.