Online Marketing uitbesteden of zelf doen?

 In online marketing

Ondernemers zijn duizendpoten. Ze moeten allereerst verstand hebben van hun vak, maar ook van financiën, administratie, wetgeving én marketing. Online marketing komt daar dan nog eens bij. Hoe moet een ondernemer dat in het vat gieten, zonder overspannen te raken? De meeste ondernemers lukt het om alle touwtjes in handen te hebben. Maar online marketing ontglipt hen vaak. Dat is niet gek, want het is een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt. Hoe moeten hun onderneming dan online op de kaart zetten? Eigenlijk niet anders dan bij andere ondernemersvaardigheden: zorg dat je op de hoogte bent van de basisvaardigheden en huur voor de specifieke kennis specialisten in.

Online marketing Uitbesteden

Volgens mij zijn er drie soorten ondernemers: De eerste groep wil alles zelf doen. En dat kan. Wie op zoek gaat naar nieuws of handige tips op het gebied van online marketing kan online of via Google alles vinden wat hij wil. Overal op het internet zijn fora te vinden over allerlei aspecten van online marketing. Daar, of via Google, kun je een vraag stellen en er komt ongetwijfeld een antwoord. Het kost alleen tijd. Niet iedere ondernemer wil zijn tijd op die manier invullen.
De tweede groep ondernemers wil dit wel zelf doen, maar komt er uit tijdgebrek niet aan toe. Die besteden delen van hun online marketing uit en doen delen ervan zelf. Tenslotte is er een groep ondernemers die ervoor kiest om alle online marketing uit te besteden. In dat geval kan het handig zijn om alle marketing en communicatie bij één partij neer te leggen, van website tot beurspresentaties en advertenties. Want zo’n partij kent het bedrijf en weet welke issues er spelen. Ondernemers die dit slim aanpakken, creëren op die manier een basis van waaruit ze zelf ook weer kunnen leren.  Want, het vakgebied Online Marketing is nog lang niet uitontwikkeld. Dit vakgebied raast nog wel even door.’

Het is belangrijk dat ondernemers wel snappen hoe online marketing werkt. Veel ondernemers zien het belang van een online aanwezigheid en zien dat het kansen oplevert. Ze zien ook dat het 1 op 1 contact kan opleveren met klanten. Maar in de praktijk is het vaak lastiger, want het komt er nog eens bij, naast alle andere werkzaamheden. En er zitten nu eenmaal maar 24 uur in een dag.

Risico

Wat kan een ondernemer dan wel zelf doen?  Zorg dat je de basis kent, zodat je beslissingen op strategisch niveau kan nemen en een tactiek kan uitstippelen. Het is belangrijk dat een ondernemer mee kan praten met een deskundige, want helaas moet je in dit vakgebied ook het kaf van het koren scheiden. Een ondernemer loopt echt grote risico’s als hij niet snapt hoe het zit. Neem bijvoorbeeeld Social Media, dit onderdeel van online marketing, kun je eigenlijk nauwelijks uitbesteden. Vergelijk het met een installatiebedrijf dat het aanleggen van een installatie uitbesteedt. Want social media gaat om direct contact met de klant. Je kunt niet aan een onafhankelijke derde partij vragen of hij met jouw klanten wil gaan praten. Een onafhankelijke partij kan wel meedenken over de strategie, of de social media helpen inrichten. Maar zodra het gaat om de uitvoering en het contact met de (potentiële) klanten, móet dat vanuit het bedrijf plaatsvinden.

Een ondernemer die niet snapt hoe online marketing werkt, trapt hier helaas vaak in, zo is mijn ervaring.  Het is hetzelfde als ondernemers die graag heel veel volgers willen. Die snappen het ook niet, want het gaat om de kwaliteit van het contact. Zij kunnen beter in een Russische Courant adverteren. De kans dat ze nieuwe klanten vinden, is dan zelfs nog groter.

Niet doen

Besteed de uitvoering van social media nooit uit aan een onbekende partij. Dit is nu net het stukje klantcontact waar ieder teken telt. In social media laat je als bedrijf zien wie je bent en hoe je contact onderhoudt met jouw klanten. Als je dat aan een externe partij overlaat, laat je de cultuur van je bedrijf uit handen vallen. Vraag een deskundige mee te denken, social media op te tuigen en eventueel een social media protocol op te stellen. Maar laat hem niet met jouw klanten praten.

Download het 10 STAPPENPLAN

website laten bouwen

bedrijfswebsiteicon

Recent Posts

Leave a Comment

Neem contact met ons op

Stuur ons een e-mail dan nemen we direct contact met u op.

webshop beginnen