Betalen voor likes? Doe maar niet…
Bedrijven doen veel met Facebook en willen vaak meer ‘likers’ krijgen voor meer bereik. Eén van die manieren is door te betalen voor nieuwe ‘likes’. Hierbij is maar één conclusie te trekken: doe maar niet…
Ooit gehoord van clickfarms? Dit zijn bedrijven zoals Boostlikes.com. Volgens de regels van Facebook is het verboden om op deze manier ‘likes’ binnen te halen. Clickfarms krijgen namelijk betaald om pagina’s te ‘liken’. Dit gebeurt vooral vanuit ontwikkelingslanden zoals India, de Filipijnen en Indonesië. Erg effectief zijn deze ‘likes’ echter niet, want deze mensen hebben totaal geen interesse in jouw bedrijf en zullen dus ook jouw posts niet gaan ‘liken’ of er op reageren. Deze interactie tussen bedrijf en volger noem je engagement.
Meer ‘likes’ leiden uiteindelijk dus niet tot meer engagement. Het probleem met deze illegale likes gaat nog verder. Facebook heeft een structuur om posts te delen met likers. Facebook checkt namelijk bij een deel van de likers of ze het bericht interessant vinden. Op het moment dat er engagement ontstaat met deze likers, gaat Facebook meer mensen het bericht laten zien. Doordat vooral niet-geïnteresseerden het bericht zien van de Facebookpagina en dus leiden tot 0% engagement, zullen je trouwe fans je berichten niet eens meer te zien krijgen.
Heb je ooit betaald voor een clickfarm, dan heb je eigenlijk zogenaamd pech. Je kan niet zomaar deze likers verwijderen van je Facebookpagina. Je kunt ze wel één voor één opsporen en verwijderen, maar niet allemaal in één keer. Betalen voor likes? Niet doen dus.