Online netwerken doen of niet?
Voor ondernemers is netwerken belangrijk. Tijdens netwerkbijeenkomsten treffen ze collega’s en klanten en doen ze kennis op. Vooral in de huidige markt is samenwerking belangrijk en netwerken is daarbij essentieel om eventuele partners te vinden. Maar ook binnen het marketingbeleid is netwerken één van de middelen om nieuwe klanten te leren kennen. Moet dat dan online of offline? Kun je als ondernemer ook netwerken in de digitale wereld? En levert dat wat op? Of is het toch handiger face to face in gesprek te gaan met je toekomstige klanten?
Laten we er niet omheen draaien. Persoonlijk contact is altijd het beste. Mond-tot-mond reclame is het beste wat je als ondernemer kan overkomen. Dat is de beste marketingtool. Als een bekende tijdens een borrel tegen iemand anders zegt dat hij voor een goede installatie echt bij jou moet zijn, dan ben je al binnen. Daar kan echt geen advertentie tegenop.
Online hulp
Toch kunnen social media helpen bij het netwerken. Iedereen kent wel die borrels waar je wel naartoe moet, maar waar je eigenlijk niemand kent. Het is dan voor vrijwel iedereen heel moeilijk om zomaar op iemand af te stappen en te gaan praten. Door social media vergroot je je niet alleen je online netwerk, maar vaak ook offline. Veel online netwerken organiseren ook bijeenkomsten in real life. Daar kun je dan mensen ontmoeten die je eigenlijk al heel goed kent, omdat binnen social media persoonlijke en zakelijke mededelingen vaak door elkaar lopen. Je praat toch anders tegen een klant waarvan je weet dat hij autoracen als hobby heeft.
Online netwerken kan dus op twee manieren de drempel verlagen om in het echte leven te gaan netwerken. Of je leert mensen kennen via social media, of je versterkt een contact op die manier. Als je al een tijd via twitter met een bouwonderneming praat over voetbal, dan is het logisch om dat gesprek voort te zetten tijdens een netwerkborrel. En overigens geldt andersom ook: als je tijdens een netwerkborrel iemand hebt leren kennen, kun je dat contact uitbouwen via social media.
Meekijken
Via social media kunnen ondernemers ook via tools monitoren waarover gesproken wordt en daar dan op reageren. Als je zoektermen instelt in Hootsuite of twitter, kun je heel laagdrempelig contact maken met mensen. Stel dat een bedrijf twittert dat er is ingebroken. Er is dan niets dat een installateur ervan weerhoudt te reageren met de mededeling dat er net een nieuwe beveiligingsreeks is uitgekomen. Al moet je daar wel voorzichtig mee zijn.
Netwerken in het echte leven en online vullen elkaar dus aan. Grappig in dit verband is een onderzoek van een bureau voor zoekmachine optimalisatie. Zij gaven zelf aan dat 80 procent van hun klanten uit het bestaande netwerk komt en 20 procent van online aanwezigheid. Dat geeft wel aan dat er niets boven persoonlijk contact gaat.’
Niet doen
Je oude vertrouwde klanten vergeten. Het persoonlijke contact dat je hebt opgebouwd met klanten blijft waardevol. Ga aan de slag met social media, maar doe het wel met beleid en stapsgewijs. En als je contact maakt met anderen, help ze dan. Online moet je niets verkopen aan anderen, maar moet je ze helpen kopen. Dat vraagt een andere instelling. En vergeet niet: binnen een paar klikken weet de ander alles van je. Dus blijf jezelf en wees niet te stelling en ongenuanceerd.