E-mailmarketing, wat iedere woonondernemer er over moet weten!

 In Emailmarketing

Vrijwel iedereen heeft een haat-liefde verhouding met zijn e-mail inbox. E-mail is onmisbaar, maar soms komen er wel heel veel berichten binnen. Dat is de reden waarom veel bedrijven aarzelen om e-mailnieuwsbrieven te versturen. Maar… personen die zich hebben aangemeld, zijn echt geïnteresseerd in het onderwerp. Daar zitten dus ongetwijfeld goede leads tussen. ‘Installateurs kunnen hier veel meer mee doen’, zegt Lodewijk Tromp van Leads to Like dan ook. ‘De meeste installateurs hebben veel klanten en vaste relaties. Je mag iedereen met wie je een factuurrelatie hebt, een e-mailnieuwsbrief sturen. En uiteraard ook naar de mensen die zich opgegeven hebben. Dat levert kansen op.’

Als voorbeeld noemt Tromp Beveiliging. ‘Stel, er is een inbraakgolf in de omgeving. Dan is het handig om op dat moment een e-mailnieuwsbrief rond te sturen met tips over beveiliging en informatie over het nieuwste beveiligingssysteem dat je als installateur kan leveren.’

Rendement

CTA email 2E-mailmarketing levert in verhouding meer rendement op. ‘Maar je moet er wel voorzichtig mee omgaan. Je moet mensen niet irriteren, maar als je goede informatie biedt, dan wordt zo’n nieuwsbrief goed gelezen. Gemiddeld kopen wij in Nederland allemaal één ding per jaar via een e-mailaanbod. Maak daar gebruik van.’

Er zijn allerlei programma’s om e-mailnieuwsbrieven te versturen, waaronder Mailchimp. Dit van oorsprong Amerikaans programma, kent ook een Nederlandse versie, hoewel de aanwijzingen in het programma wel in het Engels zijn. Maar het programma werkt zo eenvoudig en intuïtief, dat het vrijwel iedereen hiermee uit de voeten kan.

‘Bij het aanmaken van een nieuwsbrief is het belangrijk dat de brief door een persoon is verstuurd. Gebruik dus niet ‘Installatiebedrijf Jansen’ als afzender, maar ‘Jan Jansen’. Dat is persoonlijker en daar reageren mensen op. Verder is het belangrijk om een goede onderwerpregel aan te maken, een zogenaamde header. De ontvanger leest deze header waarschijnlijk op zijn mobiel, houd daar rekening mee. Maar liefst een derde van de lezers opent de mail op basis van de onderwerpregel. Verzin dus iets prikkelends, bijvoorbeeld Derde van de aannemers failliet.’
Een programma als mailchimp past het formaat aan op het apparaat waarmee gelezen wordt, waardoor een e-mailnieuwsbrief er altijd netjes uitziet. Of die nu op een tablet, pc of smartphone wordt gelezen.

Juiste doelgroep

Ook bij het schrijven en maken van een e-mailnieuwsbrief is het belangrijk goed na te denken over het doel van de brief en de doelgroep. ‘Voor wie is de e-mailnieuwsbrief bedoeld? Wat wil ik daarmee bereiken? Dat zijn de vragen waarmee een ondernemer moet beginnen. Vervolgens moet hij goede informatie aanbieden en natuurlijk ook aangeven waarmee hij kan helpen’, raadt Tromp aan. ‘Zorg ervoor dat de adresbestanden goed op orde zijn, zodat de e-mail inderdaad aankomt. Liefst met een persoonlijke aanhef. Maar…doe dat alleen als alle gegevens van de klant kloppen.’

Tromp raadt installateurs aan om aparte nieuwsbrieven te maken voor verschillende doelgroepen. ‘Hoe beter de informatie is afgestemd op de doelgroep, hoe groter het rendement zal zijn. Dus, heb je aannemers en consumenten als klant? Maar dan een aparte nieuwsbrief voor aannemers en een aparte nieuwsbrief voor consumenten. Vertel bijvoorbeeld de consument, als het gaat vriezen, hoe hij zijn leidingen moet afsluiten. Een aannemer hoeft die informatie niet te hebben, tenminste… dat mag ik hopen.’

Wanneer versturen?

Een e-mailnieuwsbrief wordt het beste gelezen wanneer deze op maandagochtend wordt verstuurd. ‘Denk maar aan jezelf. Het is maandag, je moet opstarten na het weekend. De vergaderingen zijn nog niet begonnen. Het eerste wat mensen doen, is hun e-mail doorlezen. Hoe later in de week de nieuwsbrief wordt verstuurd, hoe meer die verzeild raakt tussen alle andere informatie die op de ontvanger wordt afgevuurd.

Niet doen

‘Irriteer je klanten niet’, zegt Tromp stellig. ‘Val ze niet lastig met aanbiedingen of nieuws dat niet relevant is. Denk niet ‘Dat vinden ze van mij wel goed’, want ontvangers van e-mail zijn heel snel geïrriteerd. Wat ook veel irritatie opwekt, is een nieuwsbrief te sturen die niet leesbaar is op een mobiel apparaat. En uiteraard…zorg ervoor dat alle e-mailadressen veilig zijn en niet worden gebruikt voor andere doeleinden.
Een geïrriteerde ontvanger gooit een nieuwsbrief meteen weg. Of erger nog…hij zegt zijn abonnement op. Dan schiet je je doel volledig voorbij.’

Recent Posts

Leave a Comment

Neem contact met ons op

Stuur ons een e-mail dan nemen we direct contact met u op.